Eerste dagen op Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Eerste dagen op Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Eerste dagen op Borneo

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

07 Februari 2009 | Maleisië, Kuching

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we weer teruggekomen vanuit Bako National Park in Kuching en hier hebben we weer toegang tot internet, dus kunnen we weer een berichtje plaatsen.
Onze eerste dagen in Maleisië waren voornamelijk erg nat, het regende hier dag en nacht en alles stond blank. In de stad nog niet zo’n probleem, maar afgelopen donderdag zijn we naar een Nationaal Park vertrokken, gelegen op een schiereiland, waar je alleen met een (open) bootje kan komen. Samen met een Amerikaans koppel en een Zwitser kwamen we volledig doorweekt aan. We hadden maar een deel van onze bagage mee, en alles redelijk in plastic tassen verpakt, zodat we ’s avonds iets droogs aan konden trekken. De accommodatie in zo’n regenwoud is ook ontzettend vochtig, alles begint weg te rotten vanaf het moment dat het wordt neergezet.
Tegen het eind van de middag werd het echter droog en op een enkele bui na is het sindsdien droog gebleven.
We hebben twee dagen doorgebracht in het park, veel gewandeld en geklommen door het oerwoud, soms tot je enkels door de blubber of door het water, soms langs touwen omhoog tussen de bomen door en over de rotsen, erg avontuurlijk.
Het doel van ons bezoek was het spotten van wildlife, waarbij we hoopten de Proboscis Monkey, de neusaap, te zien. Die wens is wel uitgekomen, de neusapen waren zeer regelmatig te bewonderen tot vlak bij ons hutje. Ook diverse andere soorten apen, zoals makaken en lemuren, diverse slangen, eekhoorns, baardzwijnen, te veel om op te noemen. Fantastisch.
De makaken zijn erg grappig om te observeren, vooral de kleintjes als ze met elkaar aan het stoeien zijn. Soms zijn ze echter erg agressief. De eerste dag waren er twee meiden wiens tas werd afgepakt door de makaken (met alles er in, paspoorten, geld). Een ranger heeft de tas uiteindelijk teruggevonden. We zijn zelf twee keer lastiggevallen door ze, op een boardwalk door de mangrove, waarbij we echt een kwartiertje hebben moeten wachten tot ze weg waren voor we de route konden vervolgen.
Ook hebben we nog een keer een nachtwandeling gemaakt onder begeleiding van een ranger waarbij we onder anderen vuurvliegjes, wandelende takken en boomkikkers hebben gezien.
De terugreis met de boot verliep heel wat minder vochtig dan de heenreis en we zagen nog een krokodil, vlak bij de aanlegsteiger.
Vanavond begint hier in Kuching een grote markt die tot morgenmiddag duurt, dus die gaan we straks bezoeken.
Veel groetjes,
Frank en Hilda

• 07 Februari 2009 - 09:29

Geartsje:

Jeetje wat een neus, maar hij ziet wel lief uit de ogen.
    Wat een prachtige foto's weer, dank je voor de moeite die jullie nemen om ons dit weer te laten zien.
    Ik geniet er erg van.
    Ik ga vanmiddag voor de buis hangen, voor wk. schaatsen.
    Tja weer eens heel wat anders dan wat jullie spotten.
    Groetjes en veel liefs Geartsje.

• 07 Februari 2009 - 17:29

Paula:

lef dat jullie zo dicht bij een krokodil durfen te komen!brrrrrrr niks voor mij..
    Weer prachtige dieren foto's.
    doei Groeten Paula

• 08 Februari 2009 - 09:24

Han En Tünde:

Alleen de prachtige foto's maken al een geweldige indruk op ons. Wat moet het wel niet zijn als je het met eigen ogen ziet en alle indrukken opdoet! Jaloersmakend is het wel hoor. Geniet er nog maar volop van.

Wij hebben het een reisje geboekt (in het voorjaar naar de Rijn). Het contrast kan bijna niet groter, hahaha. Maar ook daar gaan we ons vermaken. We hopen daar nog wat echte Duitsers te spotten. Als ik ze voor de camera krijg, dan stuur ik de foto naar je toe.

Groetjes Han en Tünde

• 10 Februari 2009 - 04:07

Irene:

Geweldige foto's! Geniet nog even van jullie laatste paar weken!

Liefs Irene

• 11 Februari 2009 - 18:52

Gwen:

Hoi hoi,
    Ik ben weer bijgelezen en gekeken. Wat een griezel die spin van even geleden brrrr. En daarna weer heel wat anders de prachtige tempels (blijf toch een zwak voor boedha houden :)) Jullie zien echt cultuur en natuur nu, prachtige combi! Hier alles weer ok qua mars en venus haha. Weer druk in de weer met allerlei plannen omtrend jachttraining , puppy training voor de praktijk een case schrijven voor een voedingscursus die ik volg enz enz. Helemaal leuk weer een periode van leren en dingen organisren. Wordt ook steeds enthousiaster om over 2 jaar een eigen toko met jou te starten haha. Moet echt kunnen met alles wat ik hier regel en bedenk en jij als super dierenarts met ook veel assistente ervaring en gevoel en daarbij alle kennis die je in je opleiding en je reisen opdoet. Ja ja ik weet het ik overdrijf maar dromen is leuk :) Dus genieten jullie daar maar lekker verder dan droom ik nog even weg bij julie foto's Liefs Gwen