Sabah - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Sabah - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Sabah

Door: Frank en Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

19 Februari 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Beste allemaal,

Op dit moment zitten we op het vliegveld van Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Gisteren hebben we vlucht nummer 13 gemaakt van de 17 vluchten die we deze reis zullen maken, deze keer vanuit Sandakan (Sabah, op Borneo) naar West-Maleisië.

Maar goed, eerst een korte samenvatting van onze avonturen in Sabah. Vanuit Brunei vlogen we via Kota Kinabalu naar Sandakan.
We hebben gelogeerd vlakbij het Sepilok Orang-Utan Rehabilitation Centre. Hier worden baby orang oetans grootgebracht en zó opgevoed dat ze weer kunnen overleven in de vrije natuur. Door de aanplant van oliepalmplantages wordt de leefomgeving van deze dieren enorm verkleind.
Mensen vinden het leuk om een jong exemplaar als huisdier te houden dus doden ze de moeder en nemen ze het jong mee. Meestal gaat dat niet lang goed. De jonge dieren worden veel te vroeg bij de moeder weggehaald met als gevolg dat ze niet leren hoe te overleven in de jungle. Dat gebeurt dan hier in het opvangcentrum. Zelfs klimmen moet ze door mensen worden aangeleerd. Uiteindelijk worden ze vrijgelaten in het oerwoud. Twee keer daags wordt er voedsel neergelegd op verschillende voederplaatsen in het oerwoud waar dieren terug kunnen vallen op extra voedsel. Vooral moeders met jongen komen vaak terug voor hulp. Eén van die voederplaatsen is open voor publiek en zo hebben we heel erg dichtbij een orang-oetan met jong mogen aanschouwen. Heel aandoenlijk! Natuurlijk zijn deze dieren gewend aan mensen maar toch is het anders dan het zien van deze dieren in een dierentuin, ze hebben wel het hele oerwoud (of wat er van over is) tot hun beschikking. Prachtig werk wordt er in het centrum verricht en ik kan nog steeds niet geloven dat ik daar een bezoekje heb mogen brengen.

De dag erop zijn we ’s ochtends vroeg opgehaald voor een toer naar Turtle island. Dit zijn eigenlijk 3 eilandjes tegen de grens van de Filipijnen (42 km uit de kust van Borneo) waar hard gewerkt wordt ter bescherming van zeeschildpadden. Overdag hebben we heerlijk gerelaxed op het eiland door wat rond te lopen (In 20 minuten ben je het eiland rond) en te snorkelen. Tijdens het snorkelen hebben we veel mooie vissen gezien, Frank heeft zelfs Nemo gevonden! Na zonsondergang was het wachten op de eerste schildpad die aan land komt om eieren te leggen. We hadden geluk, ten eerste omdat er een schildpad aan land kwam en ten tweede dat we niet hebben hoeven wachten tot middernacht maar al om half negen bezoek kregen. Een fantastisch gezicht om zo’n groot dier aan land te zien komen. De eieren (117 in totaal) werden direct meegenomen door de ranger en worden in een beschermde omgeving uitgebroed. Dit gebeurt gewoon weer in een gat in de grond maar op een lokatie die met gaas beschermd is tegen roofdieren zoals ratten, roofvogels en monitor varanen. Door deze kweekkamers te maken worden er veel meer eieren gered van stropers en roofdieren en kunnen er uiteindelijk weer veel meer schilpadjes in zee worden uitgezet. Dat is ook nodig want door vervuiling van de zee, visserij en illegaal verkopen van eieren, is het aantal zeeschilpadden dramatisch gedaald. Wat maken we met zijn allen de wereld toch kapot hè?
Maar goed, we mochten aanwezig zijn bij het loslaten van pasgeboren schildpadjes en dat was zó fantastisch!! Al die kleine beestjes die dan richting het water lopen, geweldig. En soms eentje die de verkeerde kant op wandelt en die je dan op moet pakken en de juiste kant op moet sturen. We kunnen jullie van dit avontuur bijna geen foto’s laten zien want door licht te gebruiken raken de schilpadden hun oriëntatie kwijt.

De volgende ochtend zijn we weer richting Sepilok gegaan waarna we opgehaald werden voor een volgende toer naar de Kinabatangan rivier. Hier hebben we 2 nachten doorgebracht in een leuke eco-lodge waar we boottochten en wandelingen hebben gemaakt. De eerste boottocht was al helemaal top! Het eerste wat we zagen was een Orang-oetan in het wild (zo fantastisch dat we dat mogen zien, zou dat over 20 jaar ook nog kunnen?), vele neusapen, long-tailed macaques, silver-leaf monkeys, hornbills waaronder de neushoornhornbill en vele andere vogels. We hebben twee nachtwandelingen gemaakt waar we hele mooie vogels hebben zien slapen in de boom (echt de mooiste kleuren en vogels die overdag slecht te spotten zijn). Onze enthousiaste gids heeft nog een enorme schorpioen uit een boom gevist om die aan ons te laten zien, echt gek maar wel leuk om te zien. Verder was de lodge heel leuk, waren er een paar mensen met dezelfde interesses waar we veel mee opgetrokken zijn en we hebben erg gezellige, fantastische, indrukwekkende en haast niet te beschrijven dagen gehad.

Gisterenochtend, na nog een boottocht in de vroege ochtend waarbij we wéér 4 Oerang-Oetans zagen (de gids ziet er gemiddeld twee per week!) zijn we teruggebracht naar Sandakan (een lange rit tussen de oliepalmplantages door) en aan het begin van de avond hebben we het vliegtuig genomen.
Vanmorgen na het ontbijt halen we onze huurauto op, waarmee we de komende 5 dagen zullen rondtrekken in Maleisië. Daarover meer in een volgend verslagje.

Veel liefs,

Frank en Hilda

• 19 Februari 2009 - 07:33

Ronald:

Het blijft fantastisch om jullie reisverhalen te lezen!

P.S. Thuis alles ok.

• 20 Februari 2009 - 07:44

Marieke:

Wow wat ontzettend mooi allemaal! Echt super om dat mee te maken! Blijf genieten!

X Marieke

• 22 Februari 2009 - 12:17

Gwen:

Hoi hoi,
    Krijg tranen in mijn ogen bij het lezen van deze verhalen. Want ja het erg wat wij met de wereld doen. Het ergste is dat onschuldige dieren en minder bedeelde mensen last hebben van wat wij groot verbruikers stukmaken. Goed om zo weer bewust van te zijn , lastig om een pasklare oplossing voor te verzinnen. Parchige foto's weer , ook de vorige x ! Gelukkig las ik nu ook 1 ding waar ik niet jaloers van werd rara .... 17 vluchten brrr. Wel grappig om jullie steeds vanuit een ander land te lezen. Verder ben ik aan het af tellen en aan het uitkijken naar nog veel meer foto's zien en verhalen horen onder het genot van een koud biertje :). Geniet en liefs , Gwen
    nb. Hil je hoofd staat er vast niet naar maar Nienke en ik zouden het leuk vinden als je mee gaat naar Pinkpop (jublileum jaar en veel leuks) 7 maart start de voor verkoop (zal snel uitverkocht zijn denken we) dus denk er vast eens over na. (is dus met pinsteren :) )

• 23 Februari 2009 - 09:11

Annemieke:

Hoi Hilda,

Wat een prachtige foto's! Ik ben net terug uit afrika en weer wat makkelijker om je berichten te volgen vanaf hier :) Het is echt een mooie omgeving waar je zit, ik zou daar ook wel heen willen ooit. Weer zo anders ook dan Afrika! Die rivierentocht in zo'n bootje lijkt me helemaal geweldig.
    Ik ben benieuwd wanneer je weer naar NL komt. Ik zeg, geniet van elke dag daar! In NL is alles weer heel snel normaal!

Liefs Annemieke