The Wet (Het natte seizoen) - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu The Wet (Het natte seizoen) - Reisverslag uit Fitzroy Crossing, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

The Wet (Het natte seizoen)

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

27 Oktober 2015 | Australië, Fitzroy Crossing

Lieve vrienden,

We zijn inmiddels echt in de Outback beland, op weg van Broome aan de Westkust naar uiteindelijk Cairns aan de Oostkust.

Vanaf Coral Bay (ons vorige bericht) zijn we het binnenland in gereden naar Karijini National Park. Een lange rit. Onderwijl steeg de temperatuur naar 43 graden en opeens was het ook ’s nachts heel heet. In Karijini zijn diepe kloven in het landschap uitgesleten. Onderin die kloven stromen soms rivieren. Ook in de droge tijd, die nu op zijn eind loopt, is er water, verstopte meertjes waar ook alle dieren op af komen. We hebben, samen met wat toeristen en enkele Aboriginals gezwommen in zulke meertjes, terwijl de bomen om ons heen vol met tropische vogels en fruit bats (vliegende honden, fruit etende vleermuizen) zaten. Heel bizar en heel erg mooi.

Vervolgens door naar Port Hedland, de haven waar vandaar alle ijzererts wordt vervoerd. Buiten de roadtrains (vrachtwagens van 40 meter lang met over de 20 dubbele assen, zie de foto van Willare Bridge Roadhouse) ook hele lange treinen, we hebben er één van 2,2 kilometer bij de spoorwegovergang voorbij zien komen. (Hilda heeft geteld: 264 wagons!)

Daarna door naar Broome, een leuke stad (multiculti) en echt tropisch. De laatste stad voor de komende tijd dus we zijn lekker uit eten geweest bij een restaurant langs een kilometers lang zandstrand (mooie zonsondergangen) en we zijn bij de hippe Matso’s brouwerij geweest.

Gisteren zijn we de Savannah Highway op gereden. Vannacht hebben we bij een roadhouse gekampeerd (Willare Bridge) een benzinestation met camping, winkel, restaurant, hotel).
Inmiddels staan we op een camping in Fitzroy Crossing, een gehucht bij een brug over de Fitzroy rivier. Tientallen kangoeroes om ons heen en heel veel mooie vogels. Vandaag was het weer heet en benauwd, we hebben net wat gegeten en opeens barste het onweer los. Zeer imposant. We zitten aan het begin van het natte seizoen. Het is nu op zijn heetst en op zijn droogst. Vanaf nu komt er steeds meer regen en onweer (het meeste vanaf januari). Dat betekent dat wegen onbegaanbaar kunnen worden omdat rivieren opeens meters stijgen. Voorlopig maken we ons nog geen zorgen en genieten we volop.

Liefs,
Frank en Hilda

P.S.
De foto’s onder de “natuurdouche” zijn helaas mislukt Han, ter compensatie foto’s van BIER!
Snorkelen en een haai onder je door zien zwemmen was inderdaad heel eng, er waren mensen die in paniek raakten en terug moesten naar de boot. Wij uiteraard niet, volgens mij was het voor die haai net zo eng om mij te zien zwemmen (Frank)

• 27 Oktober 2015 - 17:04

Anneke Griekspoor:

Wat indrukwekkend,dat lege landschap en die kloven.Geweldig,heb weer genoten.Groetjes van ons,Joop en Anneke.

• 27 Oktober 2015 - 18:18

Maarten:

Het is erg leuk om jullie stukjes the lezen. En de foto's zijn ook al zo mooi.

• 27 Oktober 2015 - 18:49

Mieke Van Vugt:

Prachtige foto's weer.wat een natuur!. Neem je voldoende rust om bij te komen?
    Geen risico nemen als het slechter weer wordt want rivieren kunnen gevaarlijke dingen worden!. Wat zijn die wallabie's schattig hè.
    Wij kunnen toch maar fijn meegenieten met jullie.
    Hele fijne reis verder, maar wees a.u.b. ook voorzichtig.
    Groetjes mieke en louis.

• 27 Oktober 2015 - 18:51

Elly :

Wat ziet het er weer prachtig uit, ook die kant dus meer dan de moeite waard. We verheugen ons nu al op de mooie fotoserie. Heel veel reisplezier.

• 27 Oktober 2015 - 18:57

GEARTSJE:

Blij weer van jullie te horen en te zien , Geweldig mooi....

• 27 Oktober 2015 - 21:51

Leanne:

Fantastisch

• 27 Oktober 2015 - 22:58

Paula:

Heerlijk rustig op de weg! Mooie foto. Goede reis verder!
    Groetjes Paula

• 27 Oktober 2015 - 23:34

Simon:

Geweldig weer, blijf genieten.
    Simon & Anja

• 27 Oktober 2015 - 23:43

Els:

Mooi dat meertje onderin de kloof. Wat zijn sommige bomen nog kaal (foto 15 en 17), dat zou je niet verwachten met die warmte. Ze wachten op de regen zeker? Die vliegende honden zag ik in Singapore ook. Mooie foto's. En ja Frank, ik denk dat die haai inderdaad ook van jou schrok ;-). Veel plezier verder!!!

• 28 Oktober 2015 - 10:07

Marjolein En Evert:

Passen jullie op met dat onweer ? ! Wij op 31 aug jl blikseminslag via de schoorsteen. bijna 15000 eur schade maar wij hebben zelf geen schram. 43 graden is niet de temp waar je je echt lekker bij voelt; wél lekker om een eitje te bakken buiten op de motorkap van de camper. Geniet er maar van; in NL rot weer met bijna geen zon.

• 29 Oktober 2015 - 00:18

Rob:

Super plaatjes weer, sterkte met die hoge temperatuur. Kijk al uit naar jullie volgende verhaal.

• 29 Oktober 2015 - 17:44

Gwen:

Hoi hoi, wat een prachtige meertje om te zwemmen! Jullie onweer verhaal deed me gelijk aan on Pinkpop momentje denken....imposant,mooi, maar ook spannend! Ik duim voor jullie dat de echte regenval nog even op zich laat wachten en dat jullie nog even heerlijk en veilig kunnen genieten!