Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Hoi An en Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Hoi An en Hue

Door: Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

10 Januari 2014 | Vietnam, Hué

Hallo allemaal,

We hebben heerlijke dagen in Hoi An achter de rug. Wat een leuk stadje is dat en wat is er veel te doen en te zien. Stadjes als deze zijn super toeristisch maar dat is heel begrijpelijk, waar het leuk is, komen veel mensen.
We hebben verschillende oude handelshuizen en gemeenschapshuizen van met name Chinese afkomst bezocht, erg kleurrijk. Het straatbeeld is ook erg mooi, overal lampions, 's avonds is alles heel kleurig verlicht, bootjes op het water, heel sprookjesachtig.

Nu ben ik (Hilda) niet echt fan van Aziatisch eten maar wat hebben we hier de afgelopen dagen toch zalig gegeten. Alles is supervers, met veel verse kruiden maar het meeste is niet heel pittig. Bijvoorbeeld een garnalen pannenkoek welke je in rijstpapier moet oprollen nadat je er allemaal verse tuinkruiden overheen hebt gedaan en daarna het rolletje deppen in een chilliachtige dipdressing. Wat een smaken! Vervolgens een in kleipotje klaargemaakt zeevis gerecht, het lekkerst wat ik ooit gegeten heb. De Vietnamese loempia's zijn hier wel wat anders dan in Nederland, nog veeeeeel lekkerder.

Vanuit Hoi An zijn we nog naar My Son geweest, dit is een tempelcomplex van de Champa, een volk dat ooit uit India kwam en zich hier in de 4e eeuw vestigde. Het rijk heeft zo'n 1000 jaar bestaan. De Viet Cong hadden hier een hoofdkwartier en daarom hebben de Amerikanen het zwaar gebombardeerd helaas. Wat er van over is, is erg de moeite waard, ook al omdat het midden in de jungle ligt.

Na deze excursie hebben we fietsen gehuurd en hebben we een tocht gemaakt door de rijstvelden. De rijst staat niet zo hoog dus die hele groene rijstvelden hebben we niet gezien maar wel jonge aanplant. In die velden we veel vogels gezien en maar liefst 3 slangen. Geen idee welke slangensoort dit is, als iemand het weet, ik lees het graag.

Gisteren zijn we van Hoi An naar Hue gereisd, langs de Marble Mountains (bergen waar veel marmer uit is gehaald, waardoor grote grotten zijn ontstaan, die weer vol staan met beelden van heiligen, draken, enzovoorts.)
Op dit moment zitten we in Hue. In de stad bevindt zich een ommuurde citadel en daarbinnen bevindt zich weer een ommuurd gedeelte waar vroeger de keizer van Vietnam woonde. Een forbidden city dus, zoals bekend van het Chinese keizerrijk. Ook hier is in de oorlog veel verwoest maar er wordt ook veel gerenoveerd en gereconstueerd. Hue is een drukke stad, maar binnen de paleismuren merk je daar weinig van en we hebben gisteren en vandaag uren rondgewandeld door de paleizen, tempels en tuinen.

Morgen vliegen we naar Hanoi. Ook daar is veel te doen en te beleven, daarover meer in volgende bericht.

Heel veel groetjes,

Frank en Hilda

• 10 Januari 2014 - 14:29

Paula:

Leuk allemaal, wat beleven jullie weer veel en eten jullie lekker.
    Voor mij geen slangenwijn!!!

groetjes paula

• 10 Januari 2014 - 14:34

Rob:

Wat een leuk verslagje weer. Ik heb geen verstand van slangen weet dat ze kunnen bijten, dus doe voorzichtig!

Groet, Rob

• 10 Januari 2014 - 15:26

Els:

Wat kunnen die straatverkopers (alle Aziaten volgens mij) goed op hun hurken zitten hè? Ik zou niet meer overeind komen...Mooie plaatjes hoor! Veel plezier verder!

• 10 Januari 2014 - 16:11

Tryn:

Hoi frank en Hilda wat een leuk verhaaltsje;))folle plezier op jimme reis!!en moaie foto's...gr ut n'dum

• 10 Januari 2014 - 19:28

Rene Vollebregt:

Ha frank en Hilde,
    Ik ben jaloers! Dat klinkt allemaal heerlijk.
    Heel veel plezier.
    Frank als je terug bent gaan we weer een biertje drinken,

Groeten,

Rene

• 11 Januari 2014 - 15:54

Mirjam Aldert En Emma:

Ha Hilda en Frank,
    Is het weer zover?
    Heerlijk hoor zo'n reis maken. Wat ziet het er prachtig uit. Zo kleurrijk. Daar kunnen ze hier nog wat van leren.
    Het eten lijkt me erg lekker, klinkt goed.
    Mooie reis nog en tot horens, weerziens.

Liefs van ons.
    Aldert Mirjam Emma

• 13 Januari 2014 - 00:26

Mieke En Louis:

Wat een prachtig verslag en wat zullen jullie veel te vertellen hebben bij terugkeer. We genieten weer met jullie mee.
    Wij schrijven dit mailtje vanuit Hobart. Vanmiddag gaan we naar Richmond en vanmorgen zijn we al op Salamanca place geweest. Nieuw Zeeland was geweldig.
    We wensen jullie een verder een mooie reis en tot mails.
    Groetjes mieke en louis

• 13 Januari 2014 - 13:36

Angelina:

Heerlijke foto's, herkenning alom!
    En dat Vietnamese eten... Hmmm! Het lekkerst vond ik het gewoon bij kleine stalletjes of op van die plastic kinderstoeltjes bij thuis restaurants naast de huizen van mensen. Heerlijk!

Ik geniet op afstand mee :)