Laatste dag in Bolivia - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Laatste dag in Bolivia - Reisverslag uit Puerto Suárez, Bolivia van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Laatste dag in Bolivia

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

15 December 2012 | Bolivia, Puerto Suárez

Hoi allemaal,

Het is weer tijd voor een levensteken vanuit de Tropen. Momenteel zitten we in Quijarra, tegen de grens met Brazilië en het is zinderend heet zo tegen 6 uur 's avonds.

Ons laatste bericht kwam vanuit Santa Cruz waarvandaan we een privétour hebben geregeld richting Samaipata en Refugio Los Vulcanes.
Samaipata ligt in een bergachtig gebied dus we zijn onderweg meerdere keren gestopt om een korte wandeling te maken bij watervallen of te genieten van de mooie uitzichtpunten over het Nationaal Park Amboro.

Nabij Samaipata is een Inka ruine, El Fuerte, die erg de moeite waard bleek, heel bijzonder.
Na een nacht in een prachtig gelegen hotel zijn we 's ochtends vroeg richting Los Vulcanes gereden, een privé natuurgebied, tegen het Nationaal Park aan. Over een hoge pas, een onverharde weg die je alleen met 4x4 kunt berijden, kwamen we bij de ingang van het park. Daar werden we opgepikt door een kleine 4x4 en via een dodemansrit kwamen we beneden in het dal, waar een klein hotel is. We kwamen terecht in het paradijs. Afgesloten van de buitenwereld, omringd door bergen. Slechts de helft van de kamers was bezet, dat waren er dus 3. Heel rustig en intiem. De andere gasten waren onder andere 2 Amerikaanse biologen die onderzoek doen naar kevers en ook op de dag dat wij er waren een nieuw soort ontdekten. We hebben daar onder begeleiding van lokale gidsen lange wandelingen gemaakt door het oerwoud, heel zwaar klimmen zo nu en dan maar heel mooi, mooie vogels gezien, Condors boven de bergen zien zweven en we hebben er ook heerlijk gegeten.

De laatste dag in Santa Cruz hebben we Lomas de Arena bezocht, een natuurgebied met grote zandduinen. Heel bizar, je verwacht achter iedere duin de zee te zien.

Gisterenmiddag zijn we met de beruchte Tren de Los Muertes (de Dodentrein) richting Quijarra vertrokken. Een zeer bizarre treinrit van ongeveer 18 uur (600 kilometer) over het slechtste spoor dat je kunt voorstellen, je schudt alle kanten op. We hebben vannacht om onduidelijke reden 2 uur stilgestaan en eindigden in Puerto Suarez vlak buiten het station en een dorp te vroeg. Medereizigers gaven aan dat de trein niet verder zou gaan. Iedereen lopend langs het spoor naar het stationnetje, daarna wachten op een taxi, maar uiteindelijk zijn we op de plaats van bestemming gekomen.

We zitten op dit moment in een heerlijk hotel. Morgenochtend gaan we de grens over en dan gaan we proberen ergens een tour de Pantanal in te organiseren.

Liefs,
Frank en Hilda

• 17 December 2012 - 08:37

Mieke:

Wat is dit een prachtige reis ! Maar er is wel moed en durf voor nodig maar dan ontdek je ook wat. Ik kijk dagelijks even naar jullie foto's. Vind het zo mooi om mee te reizen op deze manier.Zijn jullie niet erg afgevallen met al dat klimmen en avontuur?
    We wensen je heel veel plezier in Brazilië.
    Groetjes van mieke en louis

• 17 December 2012 - 09:56

Paula:

Mooi avonturen beleven jullie, prachtige foto's.
    geniet, geniet, groetjes Paula

• 20 December 2012 - 00:45

Rob:

Het is net of je er een beetje bij bent. Kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal.
    Groetjes Rob

• 20 December 2012 - 00:50

Rob:

Verdekt opgesteld. Is dat nou een platvink?

• 21 December 2012 - 20:17

Simon&anja:

fantastische omgeving, mooie foto's, wereld is vandaag niet vergaan dus we blijven jullie volgen

groeten en geniet verder