Eindelijk in de tropen - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Eindelijk in de tropen - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Eindelijk in de tropen

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

10 December 2012 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Hoi allemaal,

Inmiddels verblijven we al weer een kleine week in Bolivia. Heel anders dan Peru. Bolivia is minder ontwikkeld, er zijn veel militaire posten onderweg en minder goede infrastructuur. Momenteel zitten we in Santa Cruz, een leuke stad op slechts 400 meter hoogte waar het op dit moment zonnig is, 30 graden en met een luchtvochtigheid van 83%. Ja, we zitten in de regentijd maar we hebben pas 1 dag regen gehad overdag.
Even terug naar vorige week. We zijn met de bus de grens van Peru naar Bolivia overgestoken en vervolgens doorgereden naar Copacabana, een leuke plaats aan het Titicaca meer. Het was daar nog hoog en in de avonden best koud, gelukkig hebben we ook warme kleren mee. Op 4000 meter hoogte omhoog naar je hotel lopen met bagage valt absoluut niet mee. Ook zonder bagage is het niet gemakkelijk hoor! Dat is overigens het enige waar we last van hadden, het geen lucht hebben en geen energie in de benen. Verder geen hoogteziekte verschijnselen als hoofdpijn en duizeligheid wat we een beetje in de Colca Canyon hadden. We hebben het Eiland van de Zon bezocht, waar volgens de overlevering de Zon is geboren en de eerste Incas, en waar de fontein van de Eeuwige jeugd (volgens de Spaanse veroveraars) zich bevindt.

Vanuit Copacabana zijn we met een lokale bus naar La Paz gereden (de bagageruimte vol vis, de bus vol Aymara indianen) in de hoop een vliegtuig te pakken richting het noorden de tropen in. We hadden pech want door de regentijd was onze bestemming, een landingsbaan die niet geasfalteerd is en slechts een grasveld is, niet bereikbaar. We moesten dus ons plan wijzigen en zijn we met een nachtbus richting het Oosten gegaan, Santa Cruz. Hier zitten we nu een paar dagen en we zijn vooral bezig met acclimatiseren, een beetje tot rust komen, beetje luieren naast het zwembad en zo nu en dan iets bekijken zoals de kathedraal, de dierentuin en het centrale plein. In het weekend kijk je je ogen uit op het centrale plein, geen bankje is onbezet en veel mensen hangen een beetje rond om te kijken en bekeken te worden. Heerlijk om op een terrasje over het plein te kijken naar de tientallen bruidsparen die foto's laten nemen voor de kathedraal of er start weer een soort processie en al die flanerende mensen, prachtig.

De tijd van luieren is weer voorbij want morgen gaan we richting een natuurgebied met kratermeren en watervallen waar we op zoek gaan naar apen en mooie vogels.

Overigens lazen we in een lokale krant dat de EU officieel heeft verklaard dat de wereld niet vergaat op 21 december (zie foto), dus we komen gewoon terug naar huis de 29ste.

Liefs,
Frank en Hilda

• 11 December 2012 - 08:40

Mieke Van Vugt:

Als we allemaal weer terug zijn mogen we wel een extra dagje uittrekken om alle verhalen lekker goed door te nemen. Schitterend, bij het plein is het alsof we er zelf ook bij zitten. Je voelt gewoon dat heerlijke sfeertje. Even een berichtje van hier. Wij hebben regelmatig een beetje sneeuw. Erg mooi en dus is het hier ook genieten van de vogeltjes in de tuin en de prachtige lucht. Overal is al kerstversiering dus het is wel gezellig maar... anders als bij jullie.
    Geniet lekker verder en het is maar goed dat we nog even verder mogen leven na de 21e. Het zou zo jammer zijn.
    Lieve groetjes van mieke en louis

• 11 December 2012 - 09:15

Ronald:

Jullie hebben weer mooie beelden bij het verhaal!
    Overigens kan ik niet garanderen of de EU helmaal zeker is van zijn zaak.....

Groetjes, Ronald

• 11 December 2012 - 09:22

Ronald:

..PS ik heb het goede nieuws over 21 december hier toch maar doorgegeven :-)

• 11 December 2012 - 20:12

Mus En Siets:

Hoi Frank en Hilda.
    Mooie foto's.
    Lekker een paar dagen relexen.
    Julie horen toch niet bij de bruidsparen, zo ja, dan hebben we een feesje in het verschiet ??????
    Hier is het nog koud,ophet ogenblik -1,2gr
    Veel plezier.

Mus en Sietske.

• 11 December 2012 - 20:20

Leanne:

Vast zwaar gesubsidieerd of corrupt .... Of uitgesteld omdat het een verhuisdag is tussen Brussel en Straatsburg.

Maar goed voor jullie informatie het had toch te maken met de ruimte op de steen die ze aan het bewerken waren ;).

Hoop dat jullie nog veel mooie kunst zien daar.
    En mocht het dan toch de 22e gebeuren, dan maar feestend ten onder :).
    Ik neem alvast een dagje vrij hier in het koude NL.

Groetjes!!!!!

• 11 December 2012 - 22:17

Gwen:

Wauw wauw wauw wat gaaf allemaal weer! ennnn je hebt me super blij gemaakt....was nog steeds bang dat ik maar de helft van het concert van Blauzung in Paradiso zou mee maken van 21 op 22 Dec. Maar gelukkig kan ik het dus afkijken begrijp ik ;)

Hil, ik heb nu reeds 3 lessen van het nieuwe grit strenght gevolgd....echt super! Een half uurtje maar.. maar wel een half uur vol knallen. Combi van PP en conditie zonder pasjes of ritme gevoel, ik vindt het heerlijk! Dus nu je toch weer terug komt de 29e van je hoogte stage kun je mooi gelijk aansluiten ;)

Liefs Gwen

• 13 December 2012 - 08:49

Mara:

Lieve Hilda en Frank,

zo te zien en lezen hebben jullie het ontzettend naar je zin!
    wat een mooie dingen hebben jullie al gezien zeg, moet wel zeggen dat de cavia op het bord mij als vegetariër een beetje te ver ging (hihi)
    hoop dat jullie nog lekker even kunnen genieten van al dat moois en we zien je graag weer als je terug bent in ons koude kikkerlandje!

groetjes mara