Een land van extremen! - Reisverslag uit Nuriootpa, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Een land van extremen! - Reisverslag uit Nuriootpa, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Een land van extremen!

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

20 Februari 2018 | Australië, Nuriootpa

Hoi allemaal,

Het is nu iets na vijven in de middag, het is 30 graden maar half-bewolkt, we hebben net een wasje gedraaid dat hangt te drogen en zijn in de tussentijd even de hitte van ons af wezen spoelen in het zwembad. Dat nadat we eerder op de dag stevig hebben zitten zweten op de fiets. Maar daarover later meer.

Tijd voor een wijntje en tijd voor een stukje op de site met wat foto’s.

Ten tijde van ons vorige stukje stonden we in Mildura aan de Murray rivier. Vanuit Mildura zijn we naar Menindee gereden. Dan ben je al een aardig eind in de Outback (dis heet, stoffig en droog) maar daar zijn een paar grote overflow meren. Tot onze grote schrik was het eerste meer helemaal leeg en de camping daarnaast een stoffige bende. Het plaatsje was ook niet veel soeps. Een tweede camping echter een paar kilometer over een gravelroad lag aan een mooi meer met veel groen er omheen en dus ook heel veel dieren. We stonden met onze kampeerbus aan de waterrand en zagen ’s avonds de kangoeroes en emoes bij het water komen drinken. Ook veel watervogels.

Vanuit Menindee zijn de we dag erna naar Broken Hill gereden en daar hebben we de echte Royal Flying Doctors Service bezocht. Heel indrukwekkend wat die mensen presteren! Er is een museum maar we kregen ook een rondleiding achter de schermen bij de commandokamer en de vliegtuigen.

Broken Hill staat vol met werkende zilver- (en tin- en zink-) mijnen en is een ruige mijnwerkersstad. In een hotel-restaurant dat figureert in verschillende films hebben we geluncht en daarna zijn we doorgereden naar Silverton.

Silverton is een Wildwest stadje in de Outback. Het is een beetje een Ghost-town en ook hier zijn/worden veel films opgenomen. Er is onder anderen een Mad Max museum dat helaas gesloten was voor renovatie (was zo te zien ook wel nodig). Voorbij Silverton kijk je echt de grote leegte in, halfwoestijn en geen huizen of wegen honderden kilometers ver. Het was ’s morgens om 10 uur al 37 graden!

Het contrast met de omgeving waar we nu zitten is heel groot, toen we hier zondagavond aankwamen was het regenachtig, groen en nog maar 17 graden (net na een bui, daarna liep het weer snel op hoor). “Hier” is Barossa Valley, waar een groot deel van de Australische wijn vandaan komt. Gisteren hebben we heerlijk geluncht bij een wijnmakers-collectief, Artisans of Barossa. (voor de Masterchef liefhebbers, Tracy Collins, top 5 in 2014, http://www.harvest-kitchen.com.au) .

Vanmorgen hebben we fietsen gehuurd (helm verplicht in Australië helaas) en vervolgens hebben we een paar uur in de omgeving rondgefietst. We zijn op de boerderij en in de winkel van Maggie Beer geweest, een bekende chef-kok, koekboekenschrijfster en tv-persoonlijkheid hier in Australië. Je kunt in de winkel allerlei producten (marmelades, chutneys, soepen en sauzen) eerst uitproberen voor je besluit iets te kopen.
En uiteraard zijn we bij een wijngaard wijn gaan proeven (als je er een paar op hebt, worden ze steeds lekkerder) :-)

Morgen zetten we koers richting Port Augusta en dan recht naar het Westen richting Perth.

Liefs,

Hilda en Frank

• 21 Februari 2018 - 08:52

Mieke:

Wat een schitterende reis maken jullie toch weer. Die afwisseling.!! Ik kan me voorstellen dat een bezoek bij de Flying dokters heel indrukwekkend is. Dat spreekt tot de verbeelding.
    En dan die grote verschillen in de natuur. Wat zullen we veel bij te kletsen hebben als we elkaar weer zien.
    Meegenieten op deze manier is ook heel mooi.
    Fijne reis verder.... en.. voorzichtig.
    Groetjes Mieke

• 21 Februari 2018 - 20:05

Paula , Marieke En Arnold:

De foto's zijn weer leuk om te zien! Groetjes Paula, Marieke en Arnold

• 22 Februari 2018 - 08:45

Geartsje:

Geweldig weer, deze x geen vogels, waren gevlogen zeker,;)

• 22 Februari 2018 - 23:36

Leanne:

wat super gaaf allemaal.. heimwee....

• 02 Maart 2018 - 08:20

Gwen :

Eindelijk de tijd gevonden om jullie prachtige verhalen te lezen en foto's te bekijken. Wat mooi allemaal weer! Dank jullie wel voor het delen