Tempels en wildlife in het oerwoud - Reisverslag uit Bacalar, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Tempels en wildlife in het oerwoud - Reisverslag uit Bacalar, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Tempels en wildlife in het oerwoud

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

11 December 2022 | Mexico, Bacalar

Hoi allemaal, de afgelopen twee hotels hadden we een slechte internetverbinding dus konden we niets uploaden maar hier in Bacalar is het beter.

We kijken er niet naar uit om naar het superkoude Nederland terug te gaan maar aan de andere kant mis ik (Hilda) ons huisje toch ook wel. We hebben echter nog een kleine week om nog meer moois te zien en te beleven.

Ons laatste bericht kwam vanuit Palenque. Het is gelukt om een tour te boeken nog dieper de jungle in. Om half 6 in de ochtend werden we opgehaald en zijn we naar de Usamacinta, de grensrivier met Guatemala, gereden. Vandaar hebben we een boottocht gemaakt van ongeveer 3 kwartier om bij het tempelcomplex Yaxchilan te komen. Een prachtig gelegen tempelcomplex omgeven door jungle waar we spinapen en brulapen hebben gezien. Na de terugreis met de boot en de lunch zijn we naar Bonampak gegaan. Een van de weinige tempelcomplexen waar prachtige schilderingen te bewonderen zijn die een goed beeld geven van leven van de Maya’s zo’n 1200 jaar geleden! Dit complex hebben we 22 jaar geleden ook gezien maar is nu veel toeristischer en drukker. Niet minder mooi overigens. Om 7 uur ’s avonds waren we terug bij het hotel.

De volgende dag zijn we via Escárcega (simpel hotelletje met een super mooie tuin en zwembad) naar Xpujil gereden. Daar hadden we een huisje helemaal privé in een weer mooie omgeving. Vanuit daar zijn we gisteren naar Calakmul gereden. Een werkelijk fantastisch Maya complex weer midden in de jungle. We hebben heel veel vogels gezien en allerlei andere dieren en hoge tempels beklommen. De hoogste was 50 meter hoog, alleen trappen en verder niets. Tot er iemand vanaf sodemietert mag dat nog, over niet al te lange tijd zal dit ook niet meer mogen zoals bij veel ruïnecomplexen waar we eerder waren. Het uitzicht was werkelijk fantastisch en een verademing dat er boven geen muggen zaten. (Dat laatste is wel een nadeeltje hier in de jungle, we zijn volcontinu bloeddonor.)

Als kers op de taart zijn we op de terugweg nog naar een grot gegaan waar tegen zonsondergang miljoenen vleermuizen wakker worden en tegelijk op pad gaan. Wat een spektakel was dat! (Zie het superslowmotion filmpje dat Hilda heeft gemaakt)

We zijn nog aan het nagenieten van de afgelopen dagen en verblijven nu in een luxe hotel aan het meer van Bacalar. Heel erg mooi hier, zo blauw!

Straks nog even zwemmen, foto's uitzoeken en de laatste week plannen. Het gaat allemaal veel te snel. Tijd tekort

[e-1f604]

Liefs, Frank en Hilda

• 12 December 2022 - 06:18

Grietje Meisner :

Hoi Hilda en Frank,

Wat een leuke verslagen schrijven jullie! Net of ik er een beetje bij ben. Nog maar een week, wat gaat de tijd snel.. Maar aan de foto's te zien hebben jullie weer heel veel mooie herinneringen!

Ik zie je over een paar weken weer in Lemmer Hilda! Geniet nog maar lekker van jullie reis en tot snel.

Liefs, Grietje

• 12 December 2022 - 07:35

Geartsje :

Geweldig wat moai is it der,

Jir kinne we misschien dizze wieke reedriede[e-1f601]

• 12 December 2022 - 10:44

Mieke:

Prachtig om dit zo mee te beleven, maar wat hebben jullie deze reis goed voorbereid om zo verborgen plekjes te ontdekken. Geniet maar volop van je laatste week.

• 13 December 2022 - 09:01

Ronald Van Trigt:

Wat een prachtige foto's weer!

Die slomo van de vleermuizen is helemaal top.

Geniet er nog even van

• 14 December 2022 - 01:40

Joop En Anneke :

Wat beleven jullie veel en wat een avontuur zo diep in de jungle.Jullie beschrijven het zo goed dat wij toch een beetje een voorstelling krijgen van jullie belevenissen.Nog even en jullie zijn weer thuis,geniet nog van de resterende tijd.Lieve groet van ons.

• 16 December 2022 - 11:34

Rob En Sandra:

Wat een mooie belevenissen met schitterende beelden! We kijken uit naar het volgende verhaal.[e-1f600]

• 16 December 2022 - 18:30

Gwen Pieters :

Hoi hoi, ik ben ook eindelijk weer eens bij in jullie prachtige reisverslagen en mooie foto's en filmpjes! Zelfs zonder trainingsweken is hier altijd zoveel te doen maar gelukkig voor de kerst drukte even lekker met jullie kunnen mee genieten! En Hil wie weet kun je wel schaatsen als je weer thuiskomt, dat is toch ook een tof vooruitzicht?! Geniet nog maar even van de laatste dagen daar en daarna wacht jullie leuke huisje met alle buiten diertjes weer op jullie. Tot snel bels xxx