In het land van de Mayas - Reisverslag uit Santa Elena, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu In het land van de Mayas - Reisverslag uit Santa Elena, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

In het land van de Mayas

Door: Hilda Brandenburg

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

27 November 2022 | Mexico, Santa Elena

Hoi allemaal,

Het is nu zondagmiddag 15.00 uur. Na een drukke ochtend mogen we nu afkoelen en relaxen in het zwembad. Zalig... Momenteel is het bewolkt en komt er onweer aan. Vaak is een bui maar heel kort en voelt het aan als een warme douche. Best bijzonder.

Ons laatste bericht kwam vanaf San Benito aan de kust waarna we naar Merida zijn gegaan. Een leuke stad waar we het Maya museum hebben bezocht, de lokale markt hebben bekeken, heerlijk op terrasjes hebben gezeten en hele leuke restaurantjes hebben ontdekt.(En ons wezenloos hebben gezocht naar een pinautomaat die ons pesos wilde geven.)

We zitten op dit moment in een paradijsje vlak bij het tempelcomplex Uxmal. Ons hotel heeft hutjes als kamer en een goed zwembad in een prachtige tropische tuin. Vanmorgen hebben we het tempelcomplex bezocht, dat was zeer de moeite waard. Minder toeristisch maar zeker zo mooi als Chichen Itzá.

Hierna zijn we naar een Cacao museum geweest. Zo leer je hoe Cacao wordt verbouwd, geoogst en verwerkt tot chocolade. Cacao was een favoriete drank bij de oude Mayas en is via de Spanjaarden in Europa geïntroduceerd. We mochten uiteraard ook proeven.

We hebben ook een Maya ceremonie bijgewoond waarbij Chaac, de God van het water wordt aangeroepen en jawel, inmiddels regent het!

Morgen bezoeken we een aantal kleinere tempels op de Puuc route en dan gaan we door naar Campeche. Dit schijnt ook een prachtig stadje te zijn, ik ben benieuwd.

Veel liefs,

Frank en Hilda

• 28 November 2022 - 02:55

Frank:

10 minuten nadat we de foto's hadden geplaatst (dat duurt ongeveer een uur ondanks verkleinen) klapte de stroom er uit. Inmiddels is alles weer up and running. Het onweer trekt nu weg en morgen wordt het weer 33 graden!

• 28 November 2022 - 08:07

Mieke:

Je bent wel echt in Mexico, wat een verscheidenheid aan natuur en cultuur. Heel lang geleden waren we ook in Merida, het zal zeker veranderd zijn maar de mooie dingen blijven. Veel plezier en dank

• 28 November 2022 - 08:55

John:

Leuk om te lezen weer en bedankt voor het delen en de mooie foto's. Bijzonder altijd om die begraafplaatsen zo kleurrijk te zien. Echt heel gaaf. Zouden ze hier ook moeten doen; wordt 't toch wat minder een 'dooie boel'.

Een ritje in die taxi ziet er niet heel uitnodigend uit :-) maar wel heel leuk om de vindingrijkheid te zien.

Leuk om te zien dat jullie het goed hebben daar! Ik kijk al uit naar het volgende verslag! Groetjes, John

• 28 November 2022 - 10:06

Paula:

Hoi Hilda en Frank. Er is veel te beleven en te zien! Mooie foto's. Ik lees en bekijk de foto's hoor! Eindelijk een reactie van mij :-). Geniet , het ziet er prachtig uit. Geen mooie luchten tijdens het onweer? Misschien komen die nog! Groetjes Paula

• 28 November 2022 - 10:10

Geartsje:

Prachtig daar, dank voor het meereizen[e-1f44d]

• 28 November 2022 - 17:16

Trien:

Ging net ff niet goed[e-1f914]

Wat is 't daar prachtig, en dan dat hutje in die mooie tuin[e-1f970]de tequila zal wel lekker smaken Frank.

Lekker genieten[e-1f618]

• 28 November 2022 - 17:24

Elly:

Het ziet er zeer uitnodigend uit. Prachtige beelden van Uxmal, intrigerend.

Lekker genieten, wij genieten heerlijk mee.

• 28 November 2022 - 23:23

Anneke :

Wat ziet het er geweldig uit en wat heb je weer een prachtige foto’s gemaakt,wij genieten met jullie mee en kijken alweer uit naar het volgende verslag.Lieve groetjes van ons.Anneke.