Van Rio Lagartos naar Telchac Puerto - Reisverslag uit Telchac Puerto, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Van Rio Lagartos naar Telchac Puerto - Reisverslag uit Telchac Puerto, Mexico van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Van Rio Lagartos naar Telchac Puerto

Door: Hilda Brandenburg

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

24 November 2022 | Mexico, Telchac Puerto

Weer aan de kust

We zijn weer een paar dagen verder en we maken zoveel mee dat het tijd is voor een update.

Op dit moment zitten we in een prachtig hotel aan het strand bij San Benito. Het is heel erg warm met een hoge luchtvochtigheid wat maakt dat we heel wat zwemmen, zowel in de zee als in zwembaden.

Ons laatste bericht kwam uit Rio Lagartos. Maandagochtend vroeg hebben we daar een prachtige boottocht gemaakt langs de mangroven en zoutpannen. Naast vele prachtige flamingo's hebben we veel andere vogelsoorten gezien maar ook leguanen en krokodillen. De pelikanen waren zelfs zo brutaal dat ze bij ons op de boot kwamen zitten, heel mooi om mee te maken.

Na terugkomst zijn we gaan ontbijten en daarna zijn we naar Ek’ Balam gereden, een prachtig tempelcomplex in het oerwoud. Deze tempels zijn minder populair als het beroemde Chitchen Itzá maar zeker niet minder mooi en spectaculair. Hier mochten we de tempels nog beklimmen en dat resulteerde in een geweldig uitzicht, de klim meer dan waard.

Maandagavond hadden we een hotel vlak bij Chitchen Itzá waar de de volgende dag naar toe zijn gegaan. We waren er om 8 uur 's ochtends om zo de grote massa voor te zijn. Het was voor ons de tweede keer en dan ga je toch vergelijken. Het is een stuk drukker geworden, tempels mogen niet meer beklommen worden en het wemelde van de souvenirverkopers. Heel anders dan 22 jaar geleden maar weer de moeite waard.

Vanmorgen zijn we via Izamal, een leuk stadje waarbij alle huizen in het centrum geel zijn geschilderd, weer naar de kust gereden. Vanmiddag hebben we gezwommen, eerst in zee en daarna in het zwembad. Vanavond nog een kleine wandeling gemaakt door de mangrove op zoek naar vogels, zeer geslaagd. We zitten nu op rond de 50 soorten, en de eerste week is nog niet om.

Morgen gaan we naar Merida, daarover later meer.

Heel veel groetjes Frank en Hilda

• 24 November 2022 - 07:14

Trien:

Wat een prachtige foto's [e-1f60d]geweldig[e-1f44d]

• 24 November 2022 - 07:17

Tycho Van Uden :

Wat een mooie foto’s die krokodil in het bijzonder geweldig hoe je het hele lichaam kan zien liggen, en wat zou het uitzicht mooi zijn geweest op de tempel. Nog veel plezier [e-1f40a][e-1f6d5]

• 24 November 2022 - 08:14

Mieke:

Wat een mooie afbeeldingen en wat leuk de afwisseling van natuur en cultuur en relax.geniet er maar fijn van.

• 24 November 2022 - 17:54

Marjolein:

Super gaaf! Veel plezier daar. Leuk dat wij zo een beetje je kunnen meegenieten!

• 24 November 2022 - 18:57

Marjolein En Evert Schouten:

Ik zag aan de blik van die Croq, dat hij er zin in had ! Wat een griezels zijn dat toch ! ! Nee dan zijn die landschapsfotos en in de tekst die zwembaden meer mijn ding, al maak ik dan toch weer een uitzondering voor dat imposante tempel 'gebouw'. Was benieuwd of je ook in dat gebouw kan. Dat blijkt lastig en resulteert in honderden meters op je buik door smalle gaten kruipen. Dat gaat je niet lukken Frank. Kijk hier maar : https://www.nationalgeographic.com/culture/article/maya-ritual-balamku-cave-stuns-archaeologists

We zijn benieuwd waar je ons nu weer mee naar toe gaat nemen. Blijf uit de directe buurt van de croq, dan gaan we dat zien !

Marjolein en Evert

• 25 November 2022 - 20:52

Rein En Anja:

Hilda en Frank,

Dat ziet er allemaal weer fantastisch uit!

Blijf genieten, dat doen wij ook van jullie foto's en verhalen.

Rein en Anja