Kia Ora vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Kia Ora vanuit Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Taupo, Nieuw Zeeland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Kia Ora vanuit Nieuw Zeeland

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

14 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Taupo

Hallo allemaal,

Hier dan ons eerste bericht uit Nieuw Zeeland. Na een lange reis (11 uur vliegen naar Hong Kong, 8 uur overstaptijd en nog eens 11 uur naar NZ, en daarbij 12 uur tijdsverschil) zijn we veilig aangekomen in Auckland. We werden van het vliegveld opgehaald door het camperverhuurbedrijf en zijn vervolgens vertrokken in onze campervan. We besloten de eerste dag maar niet te veel te rijden (130 km) en kwamen uit in Thames. Geen rivier zoals in Groot Brittanië maar een leuke plaats met een prachtige camping in een subtropische setting. Onderweg hebben we al mogen genieten van het mooie afwisselende Nieuw Zeeland en al veel soorten vogels gezien.

Het weer is heerlijk. Het is zo rond de 25 graden en half bewolkt. Net als op Tasmanië kan het opeens dichttrekken en gaan regenen en 15 minuten later is het dan weer zonnig. We moeten nog wel even acclimatiseren. De eerste dag voelde het of het 40 graden was. De jetlag zorgde er overigens ook voor dat ik (Hilda) de eerste dag al om 18.00 uur instortte en ging slapen. Ik was bang dan midden in de nacht wakker te worden maar dat viel mee, het was 8 uur ’s ochtends, toch 14 uur geslapen. De eerste nacht heeft het ontzettend geregend maar de volgende dag was weer zonnig en mooi, we hebben de hele dag op sandalen gelopen en in korte broek. Het is echt zomer, blaadjes aan de bomen, planten in bloei, enzovoorts, dat geeft energie.

Onze eerste indrukken van Nieuw Zeeland: De mensen hier zijn heel aardig. De omgeving is heel afwisselend (en elke keer prachtig). Kale kustgebieden met veel watervogels en kale heuvels vol schapen maar ook dichtbeboste gebieden, rotspartijen en heel veel boomvarens. Het is drukker dan Australië, veel toeristen in campervans zoals wij, maar gelukkig zitten we net na het hoogseizoen dus geen overvolle campings.

Eergisteren hebben we rondgetoerd over het Coromandel schiereiland. ’s Morgens hebben we Thames bekeken en de markt gezien, daarna naar Coromandel Town waar we lekker gelunchd hebben (mosselen op 5 verschillende manieren bereid en Griekse hapjes) en waar we heerlijke gerookte mosselen en vis gekocht hebben (specialiteit van de streek) voor ‘s avonds. Daarna langs gigantische Kauri-bomen (daarvan maken de Maori’s hun kano’s) naar Hahei.
De volgende ochtend zijn we vroeg naar het strand gegaan. Daar zijn warmwaterbronnen die bij eb boven water komen te liggen (en het was 's morgens eb!). Mensen graven dan een kuil in het zand, mengen heet water met koel water uit de zee en hebben zo hun eigen spa! Als je op de verkeerde plek gaat staan worden je voeten gekookt in het zand, zo heet. Een hele rare ervaring.

Vervolgens hebben we een rit van een paar uur gemaakt naar de Waitomo grotten, waar je naast stalagtieten en stalagmieten vanuit een bootje een adembenemend schouwspel van gloeiwormen kunt zien (allemaal blauwe lichtjes op het plafond). Heel sprookjesachtig.
Van Waitomo zijn we richting Taupo gereden, wederom een mooie rit door een omgeving die erg op de Shire lijkt. We denken zelfs een Hobbit te hebben gezien, maar we weten het niet zeker (het kan ook de jetlag zijn). We staan nu op een camping waar een warmwater rivier doorheen loopt, we hebben heerlijk liggen relaxen in water van 38 graden voor we gingen eten gisterenavond.
Vandaag gaan we naar Rotorua, de Maori cultuur bekijken, zwavelluchten ruiken en geisers bekijken.

Groetjes,

Frank en Hilda

Ps: Lykele, van harte gefeliciteerd met je 65e verjaardag! Maak er een leuke dag van!

• 14 Februari 2011 - 07:39

Mieke En Louis:

Fijn dat de vlucht goed verlopen is en wat heb je al veel mooie foto's. We zijn blij wat te horen en kunnen weer lekker meegenieten.
    We wensen jullie weer hele fijne dagen en groetjes van mieke en louis.

• 14 Februari 2011 - 09:03

Geartsje,:

Leave minsken,
    Wat hie it moai west dat ik bij jim yn de koffer past hie, dan seach ik dizze moaie wrâld yn it echt....
    Ik bin bliid dat jim in goede reis hân ha, as wie it wol erg lang.
    It is wer genietsjen fan jim reis ferhalen en ik winskje jim noch moaie en goede wieken ta.
    Yn ôfwachting op de folgendje berichten groet ik jim .
    Geartsje.

• 14 Februari 2011 - 09:07

Paula,:

leuk, het eerste verhaal en foto's.
    Ziet er goed uit zeg!
    Tot snel.
    Groeten Paula

• 14 Februari 2011 - 09:12

Ronald (vt):

Fijn dat jullie aangekomen zijn, en al direct kunnen genieten!
    De foto's erbij geven ook hier een beetje vakantiegevoel.

Groetjes

• 14 Februari 2011 - 09:23

Mieke:

Hoi Hilda e Frank
    Mooie omgeving daar en heerlijk weer,
    Lekker genieten van alles.
    Het word hier weer koud,
    Leuk die foto,s.
    Groeten Heit en Mem

• 14 Februari 2011 - 15:23

Manon:

ha hilda en frank,

wat ben ik jaloers zeg! maar het is jullie van harte gegund! leuk om zo op de hoogte te blijven, geniet ervan!

groeten manon en martijn

• 14 Februari 2011 - 18:48

Ingrid:

Hey hilda (en Frank)

Wat gaaf dat jullie zo'n mooie reis maken! Hilda nog van harte gefeliciteerd met je afstuderen, ik schaam me een beetje dat ik niks heb laten horen. Misschien dat als je terug bent dat we nog een keertje af kunnen spreken, evt. bij de lekstreek. maar voor nu, heeel veel plezier. Liefs Ingrid

• 14 Februari 2011 - 23:22

Anja & Simon:

geweldig, blij dat we weer eens van jullie horen en dan nog welvan ver weg
    natuurlijk blijven we jullie volgen
    veel succes en een fijne tijd

A&S

• 15 Februari 2011 - 20:53

Maria:

Nou zeg, weer lekker lange vakantie...nu ben ik weel heel jaloers op jullie, mooi weer, mooi natuur en ook lekker eten;0)

Ik wens jullie heel veel plezier
    "down under" Jullie hebben het verdiend!

groetjes
    Maria

• 17 Februari 2011 - 16:48

Andre Diana:

ik ben die Hobbit hier ook al een paar keer tegengekomen........................

• 17 Februari 2011 - 19:19

Wendy:

Tja, wat zal ik zeggen? Ziet er echt uit als afzien... ;-)
    Geniet ervan!

• 17 Februari 2011 - 21:20

Mitchel:

Leuk die omgeving!! Echt mooi!
    :P:P

• 17 Februari 2011 - 21:24

Mitchel:

Wat is trouwens het verschil tussen een camper en een campervan? :S

• 20 Februari 2011 - 13:19

Suzanne De Boer: