Bij Annemieke en Hermann in Lapalala Wilderness - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Bij Annemieke en Hermann in Lapalala Wilderness - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Bij Annemieke en Hermann in Lapalala Wilderness

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

30 September 2014 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Het is nu dinsdagochtend 30 september en we staan op een camping in Tzaneen, aan een stuwmeer.
We proberen vandaag op weg naar Kruger een internetcafé te vinden.

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht in Lapalala Wilderness, een privé reservaat. We hebben daar ontzettend veel beleefd, te veel op om te noemen. We zaten in een mooie rondavel, van alle luxe voorzien en er was zelfs een zwembad, maar daar zijn we amper aan toegekomen.
We hebben uren en uren gewandeld door de natuur. 's Morgens om 5.15 uur vertrekken, langs en door de rivier, schoenen uit, schoenen aan en vervolgens een steile rotswand op, met schilderingen van duizenden jaren oud van de San, om bovenop de rand te ontbijten. En dan zie je onderweg allerlei wild, een nijlpaard vlakbij, een kudu, wilde varkens, wrattenzwijnen, bavianen op de rotsen, mooie vogels, fantastisch. Hermann ziet en herkent ieder beest, herkent alle sporen en uitwerpselen en ook Annemieke is inmiddels een ervaren spoorzoekster.
Toen we zo op de rotsen zagen, zagen we in de verte een neushoorn stil op de grond liggen, in de zon. Vreemd. Hermann is er naartoe gegaan en tot ons grote geluk stond ze op en was er niets aan de hand. De opluchting was groot. Enkele dagen ervoor waren er schoten gehoord en er patrouilleren 's nachts dan ook rangers om te voorkomen dat stropers neushoorns doden en de hoorn afsnijden. Die bengt met name in Azië heel veel geld op. Afschuwelijk. Zo'n groot gebied is echter heel erg moeilijk te beveiligen.

We hebben ook nightdrives van uren en uren gemaakt, met een spotlight achterop de pickup truck en dan zoeken naar wild. Zo hebben we civetkatten, een genetkat en een bruine hyena gezien.
We zijn een avond meegeweest toen er nieuw aangeschafte waterbuck moesten worden losgelaten uit een vrachtwagen en we waren aanwezig bij het oormerken van een net geboren Roan kalf. Men is bezig met een succesvol fokprogramma voor deze antilope soort.
Op deze manier hebben we heel veel geleerd over wat er komt kijken bij het managen van een wildreservaat, ontzettend interessant.

Annemieke en Hermann kunnen heerlijk koken en wij hadden ook een volle koelkast bij ons, dus we hebben iedere avond genoten van een heerlijke braai bij het kampvuur, en van een potjie, een stoofschotel uit een grote zwarte pot die uren op het vuur staat.

We hebben veel plezier gehad met z' n vieren en hebben gisterenmorgen met weemoed afscheid genomen van deze fantastische plek. We willen hier zeker graag nog eens terugkomen.

Nu op weg naar nieuwe avonturen.

Bedankt voor jullie reacties.

Liefs,
Frank en Hilda

• 30 September 2014 - 12:35

Ronald VT.:

Wow, die foto''s zien er weer indrukwekkend uit. Vooral die van de buffels.
    Top dat jullie het zo naar jullie zin hebben!

Groetjes, Ronald

• 30 September 2014 - 13:36

Paula:

Wat is het mooi daar! veel beesten, erg leuk
    Nog veel plezier.

Groeten Paula

• 30 September 2014 - 13:40

Mieke:

Heerlijk, dit is het wel helemaal voor jullie hè. Wat een mooie foto's .
    Wees wel voorzichtig a.u.b. en stuur maar veel berichtjes.
    Liefs en groetjes van mieke en louis

• 30 September 2014 - 14:15

Els Krol:

Wat eng, zaten die buffels achter jullie aan?!

• 30 September 2014 - 19:09

Geartsje:

Weer helemaal top.

Tùt

• 30 September 2014 - 21:33

Elly:

Ik kan mij de weemoed helemaal voorstellen! Gewoonweg prachtig...

• 30 September 2014 - 22:50

Marjolein En Evert:

Ook wij zijn benieuwd naar de gezondheid van degene die de buffelfoto nam ! Jongens VEEL PLEZIER

• 04 Oktober 2014 - 11:54

Leanne:

wat een mooi verhaal weer en wat een top foto´s! ziet er helemaal geweldig uit )#ikwilook