Onderweg naar huis - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Onderweg naar huis - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Onderweg naar huis

Door: Frank en Hilda

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

11 Oktober 2014 | Swaziland, Mbabane

Hallo allemaal,

Wat vliegt de tijd weer! Straks rijden we weer richting Johannesburg. We vliegen zaterdagnacht terug naar huis en hopen op zondagochtend weer in Amsterdam te landen.

Momenteel zitten we niet meer in Zuid Afrika maar in Swaziland. We verblijven in een prachtig natuurreservaat Mlilwane waar we al weer mooie beesten en vooral mooie vogels hebben gezien. De eerste regen is hier sinds vannacht aan het vallen en wat heeft het land het nodig, het was zo droog. Wij hadden liever gehad dat het nog even op zich liet wachten.

Ons laatste berichtje kwam vanuit Graskop. Vanuit daar zijn we de Blyde River Canyon gaan bezoeken, heel fantastisch mooi, wel erg toeristisch. Bussen vol mensen werden afgezet bij de mooie uitkijkjes en overal moest je ook weer geld betalen om het te mogen zien. Vanuit Graskop zijn we naar Barbeton gereden en vanuit die plaats naar Swaziland. We hadden een prachtige route met schitterende uitzichten (waar je dan niet voor hoeft te betalen, roem heeft zijn prijs). We zijn bij een kleine grenspost Swaziland binnengekomen, waarna we een kleine 20 kilometer over een onverharde weg door de bergen moesten, voor we weer op een asfaltweg kwamen. De douaniers en de politie wilden allemaal in onze camper kijken en ze vonden het fantastisch dat er water uit de kraan kwam ! Grote hilariteit.

We hebben onderweg meerdere bosbranden gezien, soms echt aan weerskanten van de weg. Men lijkt er niets aan te doen want een brandweerauto heb ik niet kunnen ontdekken. Laat maar uitbranden dus. In natuurgebieden schijnt het een normale zaak te zijn na bliksem (al heeft het hier al maanden niet geregend dus heb ik het vermoeden dat er andere oorzaken zijn) en vele zaden ontkiemen bijvoorbeeld na een koude brand. Die gaat vlot over het terein en zorgt ervoor dat de bomen het wel overleven

In Swaziland hebben we twee natuurgebieden bezocht, waaronder één waar we heel mooi de leeuwen konden zien.

Wat is het weer hier toch eigenlijk gek, het ene moment is het 34 graden en vandaag regenachtig en 16 graden. Ongelooflijk.

Ja, weer naar huis, altijd balen maar we keren zeker terug naar dit mooie land.
Iedereen tot snel.

Groetjes Frank en Hilda

• 11 Oktober 2014 - 13:59

Geartsje:

Goede en feilige reis tawinske, oant gauw.

• 11 Oktober 2014 - 14:34

Simon:

Goeie reis, was weer leuk om te zien.

• 11 Oktober 2014 - 14:38

Mieke:

Prachtig weer alle foto's. Ik zat vanmorgen om zeven uur al uit te kijken naar je bericht, want we weten dat je nu weer terug komt. Camper inleveren en weer naar de luchthaven. Maar je komt terug met veel prachtige beelden.!!
    We genieten zo echt met jullie mee. Bedankt voor alle moois wat we mochten zien en meebeleven.
    Goede en fijne reis terug. het blijft vakantie tot het laatste moment.!
    Groetjes mieke en Louis.

• 11 Oktober 2014 - 19:35

Durk:

goede reis terug en tot gouw
    groet heit

• 11 Oktober 2014 - 20:46

Paula:

Hoi Hilda en Frank,

De weken zijn voor bij gevlogen. Gezellig dat jullie weer thuis komen. Goede reis terug.
    Tot snel groetjes Paula.

• 13 Oktober 2014 - 10:13

Aryan :

Das inderdaad erg snel gegaan, we spreken gauw eens af voor de mooie plaatjes en verhalen.

Groetjes Aryan