Contrasten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Contrasten - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Contrasten

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

08 Februari 2018 | Australië, Sydney

Hoi allemaal,

Allereerst dank voor de reacties en mailtjes.

Raar idee dat het in Nederland zo koud is terwijl het hier zo’n mooi weer is.

We staan op een camping in noord-Sydney en hebben hier wifi, dus maken we van de gelegenheid gebruik om een stukje te plaatsen. Op deze grote camping staan veel meer buitenlandse toeristen dan Australiërs (naast ons staan Noren, tegenover ons staan Belgen), heel veel jonge mensen die met een klein busje langere tijd rondtoeren. Overigens een mooie camping met veel groen en op loopafstand van een station met een rechtstreekse verbinding naar het centrum.

De afgelopen dagen waren heel verschillend van elkaar. De overeenkomst is wel dat we schitterend weer hebben, 28-30 graden en heel zonnig. Eerst zijn we vanaf Walcha naar Barrington Tops gereden, een heel mooi natuurgebied. We hebben daar gekampeerd op een bushcamping op 1450 meter hoogte, aan de rand van een moeras. Het wemelt daar van de dieren. Er stond één ander stel, honderd meter verderop. Om er te komen, en ook weer weg te komen, moet je lange stukken over onverharde wegen rijden door ongerepte natuur en langs uitgestrekte veeteelt gebieden. Je komt dan eens per half uur een auto tegen.

Daarvandaan zijn we dus naar Sydney gereden. Een miljoenenstad. We zijn gisteren met de trein naar het centrum gegaan. Druk, druk, druk. Er lag een groot cruiseschip tegenover het Opera House.
We zijn de Center Point Tower ingegaan waar we op 250 meter hoogte een mooi uitzicht over de stad hadden. Mede door de ligging aan een grote natuurlijke haven is Sydney een hele mooie stad. Hoge wolkenkrabbers naast gebouwen uit rond 1860-1900. Heel veel toeristen van allerlei nationaliteiten maar ook veel kantoorpersoneel (die allemaal in de parken gaan zitten lunchen). Dus nette pakken naast teenslippers. We hebben de hele dag rondgewandeld door het centrum en de grote landmarks bekeken. Ook hebben we lekker gegeten aan de haven.

Het contrast met de rust in de Nationale Parken is enorm, maar ook de houding van de mensen. In de kleine dorpjes maakt iedereen uitgebreid een praatje, in de winkels is iedereen supervriendelijk en behulpzaam en heeft alle tijd en op de achterafweggetjes in het binnenland steek je je hand op naar iedere tegenligger. In de stad is iedereen veel meer op zichtzelf, mensen verstaan elkaar vaak letterlijk niet (allerlei culturen), je zit veel meer op elkaars lip, er wordt agressiever gereden, in de trein zit iedereen met een koptelefoon op of met z’n telefoon te spelen, hele verschillende werelden.
En mooi om het contrast te zien.

Vandaag rijden we naar de Blue Mountains. Zaterdag rijden we dan door naar Canberra waar we bij Fay op bezoek gaan, een vriendin en voormalige huisgenoot van Hilda toen ze onderzoek deed in Tasmanië.

Liefs en groetjes,

Hilda en Frank

• 08 Februari 2018 - 09:54

Paula:

Wat een mooie stad is Sydney! Alle foto's zien er prachtig uit, ik snap dat dit land erg leuk is om op vakantie te gaan! Bijzonder, een wallaby bij het ontbijt.
    Veel plezier nog!
    Groetjes Paula

• 08 Februari 2018 - 11:28

Geartsje:

Lekker weertje daar , hier ook veel zon maar een BEETJE kouder :)
    Mooie foto"s weer, gaan jullie ook naar Tasmanië?

• 08 Februari 2018 - 12:12

Mieke:

Wat leuk om de foto's weer te zien. Bij zonsopkomst de haven van Sydney in varen was voor ons een onvergetelijke gebeurtenis en het is zo geweldig om te weten dat je daar nu alles aan het verkennen bent. Leuk wat je schrijft over die contrasten, maar dat is op veel plaatsen zo. De stad en het platteland geven grote verschillen in hoe mensen elkaar benaderen. Leuk om te zien.
    Prachtig die vogels.!
    Geniet van de Blue Mountains en ik hoop dat je niet teveel nevel en regen hebt.
    Hele fijne tijd en tot hores. En bedankt dat we weer mee mogen genieten.
    Groetjes
    Mieke

• 08 Februari 2018 - 22:36

Joop:

Wat een mooie belevenissen weer,en wij genieten mee.Zo heerlijk midden in de natuur te ontbijten.Ja de verschillen tussen de grote steden en het platteland zijn groot,dat is bij ons natuurlijk ook zo.In de stad zijn mensen veel meer met zichzelf bezig of hun scherm.Geniet van wat nog komen gaat,pak wel op tijd je rust Hilda.De wegen zien er behoorlijk slecht uit,zal wel vermoeiend zijn achter het stuur.Lieve groetjes van ons.

Joop en Anneke