Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Richmond, Nieuw Zeeland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu Van Noord naar Zuid - Reisverslag uit Richmond, Nieuw Zeeland van Hilda Brandenburg Frank van Uden - WaarBenJij.nu

Van Noord naar Zuid

Door: Hilda en Frank

Blijf op de hoogte en volg Hilda Brandenburg

18 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Richmond

Hallo allemaal,

Allereerst dank jullie wel voor jullie berichtjes, leuk om te lezen zo ver van huis.

Sinds ons laatste bericht hebben we heel veel beleefd. Vanmorgen zijn we met de veerboot van Wellington (Noord Eiland) naar Picton (Zuid Eiland) gevaren. Het was prachtig weer dus we zijn beiden niet zeeziek geworden, iets dat veel reizigers op deze route wél overkomt. We hebben ons laten vertellen dat de ferry niet meer gaat als de golven boven de 11 meter zijn, gelukkig was dat bij lange na niet aan de orde vandaag.

De afgelopen dagen hebben we volop zomer gehad. Veel zon, rond de 25 graden en weinig wind. Zalig! (Er is sprake van een hittegolf op sommige plaatsen hier, maar wij vinden het prima.)

Afgelopen maandag zijn we van Golden Springs naar Rotorua gereden waar we naar een Maori nederzetting zijn geweest. Even proeven van de Maoricultuur, de eerste bewoners van Nieuw Zeeland, in een omgeving waar veel geisers, warm water bronnen en kokende modderpoelen aanwezig zijn. Heel apart om water en modder gewoon te zien koken naast je in de grond en dan de lucht die er bij vrijkomt! Zwavelluchten, die ruiken naar rotte eieren, je zal er maar wonen. Ik vond het maar een griezelig idee zo dicht bij het vuur van de aarde te zitten.
Na een prachtige show van de Maori's zijn we naar Hidden Valley gereden (goede tip van Jan en Alexandra!). Een vallei waar we een prachtige maar warme wandeling hebben gemaakt tussen geisers en warmwaterbronnen. In tegenstelling met Rotorua was het hier niet druk en we hebben genoten.

Vanuit Taupo zijn we naar vrienden van Jan en Alexandra gegaan. Van te voren nog even telefonisch contact gehad en we waren meer dan welkom. De route die we in gedachten hadden moesten we volgens Keith niet doen waarna we besloten zijn suggestie te volgen en via Napier door het wijngebied van het Noord Eiland te rijden. We hebben een wijnhuis bezocht (Te Awa) waar we een heerlijke lunch hebben genoten en vervolgens zijn we doorgereden naar Keith en Deborah. We werden hartelijk ontvangen en hebben na een heerlijk diner heerlijk geslapen in een enorm bed in een enorme slaapkamer in een fantastisch huis. Wauw, wat wonen deze mensen in een paradijs. Het klikte goed dus uiteindelijk hebben we afgesproken dat we nog twee nachten zouden blijven. Heel gezellig, veel te bepraten. Helaas moesten beiden werken overdag, dus de avonden waren veel te kort.

De volgende ochtend zijn we richting strand gereden waar de boot naar Kapiti eiland vertrekt. Kapiti eiland is een vogelreservaat waar maar enkele tientallen mensen per dag naar toe mogen. We hebben daar een wandeling gemaakt naar de top (540 meter klimmen) waar we een fantastisch uitzicht hadden. We kwamen daar om een aantal bijzondere vogels te zien en die missie is meer dan geslaagd.

Keith had die avond weer zalig gekookt. Wederom bbq (volgens mij bbq-en Nieuw Zeelanders elke dag maar dat kon niet bevestigd worden door Keith), gebakken aardappelen en brocolli met een heerlijke en verassende bijsmaak (lemon en lime). Weer wat geleerd.

Donderdag kon ik (Hilda) nauwlijks lopen van de spierpijn (klimmen blijft niet mijn ding ondanks training in de sportschool) en besloten we er een relaxte dag van te maken. Eerst rustig ontbijten (toast met bacon voor ongeveer 12 mensen) en daarna door naar Wellington. Daar rondgelopen in hét museum van Nieuw Zeeland, Te Papa, de stad bekeken en middels een kabeltreintje naar boven waar we kort door de botanische tuinen hebben gelopen.

Rond 18.00 uur waren we weer bij Keith en Deborah en als bedankje voor hun gastvrijheid hebben we ze meegenomen naar een restaurant van hun keuze. Eigenlijk namen ze ons mee, hoefde ik niet te rijden en we kwamen terecht in een Pools restaurant. Zelf zouden we dat nooit gekozen hebben maar we zijn zeer aangenaam verrast die avond. Heerlijk bier gedronken, zalig gegeten en als toetje chocolade wodka, zelfs ik vond het lekker.
Vanochtend hebben we met weemoed afscheid genomen van onze nieuwe vrienden!

Morgen gaan we naar het Abel Tasman National Park, ook dat belooft weer prachtig te worden.

Heel veel groetjes,

Frank en Hilda

ps: Mitchel, een campervan is eigenlijk een omgebouwd busje, zeg maar een camper voor arme mensen ;-)

• 18 Februari 2011 - 09:19

Harry De Jong:

Prachtig mooi die natuur daar,wel wel een weekje met jullie ruilen groetjes Harry.

• 18 Februari 2011 - 09:28

Geartsje:

Prachtig, prachtig.
    Dank je .

• 18 Februari 2011 - 10:14

Mieke:

Heerlijk om jullie zo te volgen! Blijven klimmen Hilda want je weet hoeveel calorieën je in een half uur kan verbranden.

• 18 Februari 2011 - 10:56

Mieke:

Wat schitterend allemaal. Dat die zwavel zo stinkt weten we nog van heel vroeger frank bij de Vesuvius. Van de Maori's heb ik vroeger nog een langspeelplaat gehad. Leuk dat het bij die vrienden zo goed bevallen is. Ziet er heel gezellig uit allemaal en het weer is natuurlijk ook genieten. Hier is het lekker fris maar goed weer. Mijn computer heeft het begeven, dus nu werk ik weer even op de oude. Geniet lekker verder en houd ons op de hoogte. groetjes van mieke en louis.

• 18 Februari 2011 - 19:29

Anja & Simon:

je ruikt gewoon de zwavel als je de foto's bekijkt.
    ziet er weer prachtig uit, we blijven jullie volgen
    groeten/powita

• 19 Februari 2011 - 07:38

Mitchel:

Wauaw.. die top van Kapiti Island is echt super mooi! Wou dat ik daar ook stond :D. Nog veel plezier bij de volgende bezienswaardigheden. Gr. Mitchel :P

• 19 Februari 2011 - 14:50

Marjon:

Hey Hilda en Frank,
    Wat ben ik jaloers als ik die foto's zie!! Jeetje wat mooi. En leuk dat je zoveel beleefd daar. Nog veel plezier daar!!
    xx

• 19 Februari 2011 - 21:06

Bregje:

lekker mee genieten vanuit het koude, kille Utrecht.
    Jullie foto's maken veel goed!
    Fijn te merken dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.
    Geniet ervan!

Liefs, Bregje

• 20 Februari 2011 - 13:14

Suzanne De Boer:

Heerlijk om jullie verhalen te lezen (en ook nog wat te leren!) Geniet er maar lekker van (wat zo te lezen erg goed lukt). Ik bn jaloers!! ;-)
    X

• 20 Februari 2011 - 14:12

Dory:

Op een grauwe slome zondag in Utrecht is zo'n geweldig reisverslag (incl adembenemende fotos!) perfect om even een stukje met jullie mee te reizen! ;)
    Geniet ervan en laat ons vooral er nog meer van meegenieten haha!
    x

• 20 Februari 2011 - 20:02

Kim:

mooi hoor, Ik zou er zo heen gaan. Nog veel plezier op jullie reis en hoop dat jullie nog veel mooie dieren en natuur zullen zien
    heel veel kusjes kim

• 22 Februari 2011 - 09:41

Marjolein En Evert:

We zijn een beetje ongerust: we horen van een aardbeving in Christchurch. Jullie laatste plaats is Richmond ? Dat is 402 km over de weg van jullie vandaan.
    Zijn jullie NIET in die buurt ?
    Lieve groet van Marjolein en Evert

• 22 Februari 2011 - 13:59

Gwen:

He Frank en Hil,

Ook ik zag net het journaal en maak me toch een beetje ongerust. Laat even weten of alles goed gaat?! verder geniet ik weer van al het moois en de heerlijke verslagen. Hil, wanneer dárts zijn je verveelt kun je altijd nog reisverhalen gaan verkopen! Liefs Gwen

• 22 Februari 2011 - 14:55

Mus En Siets:

Wij hopen dat julie in het goede gedeelte zitten v.w. de aardbeving in Christchurch.
    Wij hopen dat we gauw weer van julie tehoren.
    Zo te lezen zijn wij niet de enigen die hopen dat julie op een andere plaats zijn,en lekker van de vakantie te genieten.
    De foto's zijn geweldig.
    Groetjes